Column Streker: Vitamine C onderschat

s

Column Streker: Vitamine C onderschat

Iedereen weet dat vitamine C, ofwel ascorbinezuur, goed is voor het immuunsysteem. Als we ons niet fit voelen, dan nemen we een sinaasappel extra en denken dat we dan voldoende binnen krijgen. In werkelijkheid hebben we niet voldoende vitamine C om het lichaam volledig te voorzien. Veel vitamine C in voeding gaat verloren door verhitting. Een belangrijke stap naar het op peil brengen van vitamine C inname is rauwkost toevoegen aan ons eetpatroon. Vitamine C kan niet worden opgeslagen in het lichaam. Daarom is het verstandig dat we op meerdere momenten op een dag vitamine C tot ons nemen. Vitamine C is niet alleen goed voor het immuunsysteem, het zorgt voor nog veel meer functies. Het is een sterke antioxidant. Het gaat verroesting van de cellen, weefsels en organen tegen. Deze verroesting veroorzaakt vroegtijdige veroudering en kan leiden tot chronische aandoeningen zoals staar, kanker en aderverkalking. Dat is niet niks.

Waar is dit nutriënt nog meer goed voor:

  • Preventief tegen kanker
  • Werkzaam tegen virussen, ook de slapende virussen
  • Versterkt het totale immuunsysteem
  • Bescherming en reiniging van de bloedvaten
  • Bevordert bot- en tand vorming
  • Versnelt genezing van wonden
  • Vermindert allergische reacties
  • Geeft verlichting bij artritis
  • Op lange termijn bevordert het een goede gezondheid
  • Verhelpt kortademigheid

Behoefte aan vitamine C wordt verhoogd bij stress, alcohol- en drugsgebruik, roken, milieuvervuiling en tijdens herstelprocessen. Goede bronnen van vitamine C zijn: citrusvruchten, kiwi’s, mango’s, zwarte bessen, kersen, aardbeien, alfalfa, broccoli, tomaten, boerenkool en paprika. We hebben 1-10 gram nodig per dag, dit hangt af van de gezondheidssituatie. Deze vitamine kun je niet overdoseren. Het is heilzaam en niet giftig. Zoals je leest is het een supervitamine!

Gezonde groet, Tineke

Geen reactie's

Geef een reactie