HEALTH & SPORT INSTITUUT SCHAPER

Sport

shutterstock_245894269

Waarom is bewegen zo belangrijk

Mensen die voldoende bewegen, hebben over het algemeen, een betere levensverwachting en een hogere kwaliteit van leven dan inactieve mensen. Het is voor je gezondheid van essentieel belang dat je voldoende lichaamsbeweging krijgt. Lichaamsbeweging is goed voor hart- en bloedvaten en de gewrichten. Door te bewegen neemt ook de spiermassa toe zodat je ook calorieën verbrandt als je niet beweegt. Dit maakt het een stuk gemakkelijker om je gewicht op peil te houden. Hiernaast heeft lichaamsbeweging ook een positieve invloed op de verbetering van klachten als astma, constipatie, vermoeidheid en depressie. Het verbetert de ademhaling, het geestelijk functioneren en helpt de gevolgen van stress te bestrijden. Buiten dit zorgt sporten voor een heldere geest en een betere motivatie om af te vallen.

Sport en afvallen

Voorkom een jojo-effect

Om te voorkomen dat je lichaam in de hongersnood-stand gaat is het belangrijk dat je voldoende eet en geregeld gaat sporten. Hou voor ogen dat je lichaam je spieren ‘op kan eten’ als je te weinig voeding binnenkrijgt. Als je al vaker hebt gelijnd kan het zijn dat je al heel wat spierweefsel hebt verbrand. Als je minder spieren hebt vertraagt je stofwisseling, wat juist een belangrijke oorzaak is van het jojo-effect!

Hoe meer spieren je hebt, des te meer calorieën je verbrand

Spieren verbranden tot 90% meer calorieën dan vet. Hoe meer spiermassa je hebt, des te meer calorieën zul je verbranden gedurende de dag. Dit geldt niet alleen wanneer je aan het sporten bent. Mensen met veel spiermassa verbranden ook meer calorieën wanneer ze lekker op de bank zitten. Wanneer de spieren meer dan 2x per week getraind worden, blijven de spieren vragen om energie. Verwaarloos je spieren dus niet, maar train ze regelmatig door middel van spierversterkende oefeningen.

Wat kunnen wij hierin betekenen

Beweeg dagelijks 30 minuten. Sport daarnaast 2 à 3 keer per week 30 tot 45 minuten. Een goede training om af te vallen bestaat uit conditie- en krachtoefeningen.  In overleg is het mogelijk om een bewegingsprogramma te maken dat bij jou past. Ook kunnen we je bij diverse trainingen persoonlijk begeleiden, individueel of in groepsverband.

Menu